Şarap iç hafızanı koru
Günde bir kaç bardak içildiği takdirde sağlığa iyi geleceği söylenen şarabın son olarak hafızayı koruduğu ve unutkanlığı 10-15 yıl geciktirdiği ortaya çıktı. Yaklaşık 45 yıldır şarap teknolojisi ve şarabın insan sağlığı üzerindeki etkileri üzerinde çalışmalar yapan Şarap Uzmanı Prof. Dr. Nihat Aktan Fransa'da yapılan araştırmanın sonuçlarını anlattı.
Şarap Uzmanı Prof. Dr. Nihat Aktan, şarabın dozu kaçırılmamak
suretiyle insan sağlığına faydalı olduğunun tarih boyunca
bilindiğini,son yıllarda yapılan bilimsel çalışmaların da bunu teyit
ettiğini belirtti. Yaklaşık 45 yıldır şarap teknolojisi ve
şarabın insan sağlığı üzerindeki etkileri üzerinde araştırmalar
yaptığını ifade eden Prof. Dr. Aktan, şunları kaydetti:
''45
yıldır şarap teknolojisi ile uğraşıyorum. Almanya'da şarap
teknolojisi ve kimyasal değişimleri üzerinde eğitim gördüm. Son
yıllarda da şarabın insan bünyesi ve sağlığı üzerindeki etkilerini
inceledim. Çalışmalarımda şarabın insan sağlığı üzerinde olumlu etki
yaptığını tespit ettim.''
Tarih boyunca Homeros'tan Ortaçağ'a
kadar şarabın olumlu etkileri olduğunun bilindiğini dile getiren
Prof. Dr. Aktan, Ortaçağ'da papazların Afrika'dan geldiği varsayılan
veba salgınına karşı kiliselerde su içmeyi yasakladıklarını ve
sadece şarap içilmesine izin verdiklerini belirtti. Bunun
bilimsellik yerine gözlemlere dayandığını anlatan Prof. Dr. Aktan,
şöyle devam etti:
''Bugün asırlardan beri gelen tespitler
bilimsel çalışmalarla teyit edildi. Fransa'da aynı yapıdaki 34 bin
800 kişi üzerinde anket yapıldı. Bunların yarısına şarap içirildi,
yarısına içirilmedi. 5 yıllık denemede insanlar sürekli kontrol
edildi. Şarap içenlerde hafıza kaybına uğrama hastalığı ve
unutkanlığın 10-15 yıl geciktiği ortaya çıktı. Biz de Ege
Üniversitesi Tıp Fakültesi ile işbirliği yaparak böyle bir ankete
girmek istiyoruz.''
Prof. Dr. Nihat Aktan, doktor,
biyokimyacı ve şarap uzmanlarının ortalaşa yaptıkları bu tür
çalışmaların yurtdışında özellikle son 10 yılda arttığına dikkati
çekerek, üzümde bulunan polifenollerin LDL oksitasyonu gelişimini ve
kolestrolun yıkımını engellediğini söyledi.
Polifenollerin
lipoproteinlerin üretimine katkı sağladığını da kaydeden Prof. Dr.
Aktan, lipoproteinlerin damar içindeki kanın akışına pozitif yönde
etki yaptığını, böylelikle damar sertliğinin engellendiğini ifade
etti.
Şarap içiminde miktarın önemli olduğuna işaret eden
Prof. Dr. Aktan, günde en fazla 3 bardak şarabın sağlığı olumlu
etkilediğini, daha fazlasının alkolü nedeniyle sağlık açısından
zararlı olduğunu bildirdi.
Kırmızı üzümlerde polifenollerin
daha fazla olduğunu anlatan Aktan, bir bardak kırmızı şarabın iki
bardak beyaz şaraba denk geldiğini kaydederek, ''Avrupa'da bu
nedenle kırmızı şarap patlama yaptı. Almanya'da yüzde 10 kırmızı
şarap, yüzde 90 da beyaz şarap içiliyordu. Şimdi tersi oluyor.
Almanya'nın iklimi kırmızı üzüm üretimi için uygun olmamasına karşın
artık beyaz yerine kırmızı üzüm üretimi yapılıyor'' diye
konuştu.
(aa)

